Adultescence: on the way to maturity in the contemporary world
Keywords:
adultescence, adolescence, puer-senex, hero, eros, individuationAbstract
This article is dedicated to reflecting on the transition from adolescence to adulthood, which in some cases can be experienced with great difficulty. The term adultescence is a very recent neologism used to describe the prolongation of adolescence and the difficulty of entering adult life. The reflection on this issue includes the discussion of the archetypal dynamics taking place during this stage of development and the consideration of aspects of contemporary culture that are influential and relevant to the lives of young people today. The interaction among the forces of the Great Mother, Father, Alterity, Hero, Puer-Senex and Eros archetypes add to the influence of aspects of contemporary culture, weaving a complex web of interactions, which can either benefit or hinder the entry into adult life.
References
APTER, T. O mito da maturidade: o que os adolescentes precisam para se tornarem adultos. Rio de Janeiro, RJ: Rocco, 2004.
BRITO, L. M. T. Liberdade assistida no horizonte da doutrina de proteção integral. Psicologia, Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 23, n. 2, p. 133-8, abr./jun. 2007. https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000200003
CALLIGARIS, C. A adolescência. São Paulo, SP: Publifolha, 2000.
CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo, SP: Cultrix, 1992.
CÉSAR, M. R. A. A invenção da adolescência no discurso psicopedagógico. São Paulo, SP: Universidade Estadual Paulista, 2008.
DIMENSTEIN, G. Talentos jogados no lixo. Folha de S. Paulo, 21 nov. 2006.
GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Eros on crutches: reflections on amorality and psychopathy. Washington, DC: Spring, 1980.
HALL, G. S. Adolescence: its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education. New York, NY: Appleton and Company, 1904.
HILLMAN, J. O livro do puer: ensaios sobre o arquétipo do puer aeternus. São Paulo, SP: Paulus, 1999.
JUNG, C. G. Arquétipos do inconsciente coletivo. Rio de Janeiro, RJ: Vozes, 2014. (Obras Completas 9/1)
LEVISKY, D. L. Adolescência: reflexões psicanalíticas. 2. ed. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 1998.
MARAFON, G. Por uma “lição de amor” na adolescência: função paterna e educação. In: SIMPOSIO INTERNACION- AL DO ADOLESCENTE, 2., 2005, São Paulo. Anais... São Paulo, SP: Universidade de São Paulo, 2005. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000082005000200044&lng=en&n-rm=abn>. Acesso: 5 jun. 2009.
PENNA, E. Quem somos e para onde vamos: uma leitura simbólica da identidade brasileira através do símbolo do herói patriarcal e do bode expiatório. São Paulo, SP: Socie- dade Brasileira de Psicologia Analítica, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.