The teacher-student relationship: the puer-senex archetype
Keywords:
Professor-student relationship, Professor-apprentice, Puer-senex, EducationAbstract
this article aimed to perform a review of Jungian literature on the teacher-student relationship and its interfaces with the puer-senex archetype. The study becomes relevant as the quality of the teacher-student relationship interferes in the teaching-learning process. We noticed a change in the figure of the teacher as central, as well as in that of the student, towards greater emphasis of the relationship that occurs between them in the educational process. We observed that when a polarization of the archetype occurs, in which the senex is associated with the learned teacher and the puer is associated with the apprentice-ignorant, there is a split of the archetype implying in a teacher who has ceased learning and is free from imperfections, and a student who depends entirely on the master to gain knowledge. Finally, we suggest an increase in the number of studies in this field, since research that establishes an interlocution between analytical psychology and education is scarce, and when it exists, it is poorly systematized and consistent.
References
ANDRADE, S. M. A. C. O despertar simbólico para uma educação integradora. Interdisciplinaridade, v. 1, n. 1, p. 93–101, 2011.
ANJOS, R. E. A Teoria dos tipos psicológico de Jung e sua contribuição para a relação professor-aluno. Revista Científica do Unisalesiano, v. 4, n. 8, p. 80–96, 2013.
AQUINO, J. G. Autoridade docente, autonomia discente: uma equação possível e necessária. In: AQUINO, J. G. (Org.). Autoridade e autonomia na escola: alternati- vas teórica e práticas. São Paulo: Summus, 1999.
ARAÚJO, R. F. F. Visão junguiana da relação professor-aluno. Ágora Revista Eletrônica, v. 8, n. 16, p. 213–22, 2013.
BERNARDI, C. Visão Geral: Senex-et-puer: um esboço da psicologia de um arquétipo. In: MONTEIRO, D. M. R. (Org.). Puer-senex: dinâmicas relacionais. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 17–53.
BYINGTON, C. A. B. Pedagogia simbólica: a con- strução amorosa do conhecimento do ser. Rio de Janeiro: Record, 1996.
CAVIGLIA, P. M. C. Educar Visando a Individuação. Cader- nos Junguiano, v. 1, p. 104–13, 2005.
FARIA, D. L. Imagens do pai na mitologia. Psicologia Revista, v. 15, n. 1, p. 45–58, 2006.
FREITAS, L. V. O arquétipo do mestre-aprendiz. Revista Junguiana, n. 8, p. 72–99, 1990.
GALIÁS, I. Ensinar-aprender: uma polaridade no desenvolvi- mento simbólico. Revista Junguiana, v. 7, p. 89–100, 1989.
GRÁCIO, M. L.; CHALETA, M. E.; RAMALHO, G. Quality of learning in higher education: students' conceptions of learning as a critical aspect. In: ATINER CONFERENCE PAPER SERIES, PSY2012-0194, 2012, Atenas. Anais… Atenas, 2012.
GUGGENBÜHL-CRAIG, A. O abuso do poder na psicoterapia: e na medicina, serviço social, sacerdócio e magistério. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2008.
HILLMAN, J. O livro do puer: ensaios sobre o arquétipo do puer . São Paulo: Paulus, 1999.
JUNG, C. G. O desenvolvimento da personalidade. Petrópolis: Vozes, 1981.
JUNG, C. G. Tipos psicológicos. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2013a.
JUNG, C. G. A prática da psicoterapia. 16. ed. Petrópo- lis: Vozes, 2013b.
JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
LESSA, E. A contribuição da tipologia de Jung no processo de aprendizagem. Revista Aprender, v. 3, n. 6, 2003.
MONTEIRO, D. M. R. Apresentação. In: MONTEIRO, D. M. R. (Org.). Puer-senex: dinâmicas relacionais. Petrópo- lis: Vozes, 2008a. p. 271.
MONTEIRO, D. M. R. No envelhecer, ao envelhecer... O Puer revitalizando o Senex. In: MONTEIRO, D. M. R. (Org.). Puer-senex: dinâmicas relacionais. Petrópolis: Vozes, 2008b, p. 54–79.
PENNA, E. M. D. A imagem arquetípica do curador ferido no encontro analítico. In: WERRES, J. (Org.) Ensaios sobre a clínica junguiana. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2005, p. 145–72.
PURDIE, N.; HATTIE, J. Assessing students’ conceptions of learning. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, v. 2, p. 17–32, 2002.
SAIANI, C. Jung e a educação: uma análise da relação professor/aluno. 3. ed. São Paulo: Escrituras, 2003.
STEIN, M. Jung: o mapa da alma: uma introdução. São Paulo: Cultrix, 2000.
VIGGIANO, E.; MATTOS, C. Quais são as visões existentes sobre ensinar e aprender. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais..., Florianópolis, 2009.
VON FRANZ, M.-L. Puer Aeternus: a luta do adulto contra o paraíso da infância. 3. ed. São Paulo: Paulus, 2005.
WAHBA, L. L. Poder e amor: a sedução dos mentores. Revista Junguiana, v. 21, p. 39–46, 2003.
YOUNG-EISENDRATH, P.; DAWSON, T. (Org.). Manual de Cambridge para estudos junguianos. Porto Alegre: Artmed, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.