Of Nature and the Collective Unconscious
Keywords:
Collective Unconscious, Nature, Phýsis, cosmos, archéAbstract
This article aims to draw a parallel between the concept of the collective unconscious of analytical psychology and the conception of Nature within the philosophical tradition. It tries to demonstrate the proximity of analytical thinking, regarding the conception of Nature and unconscious, with the conception of Nature in German Romanticism and Greek philosophy.
References
ARISTÓTELES. Metafísica. Madrid: Gredos, 1998.
DESCARTES, R. Discurso do método: meditações; objeções e respostas. As paixões da alma. Cartas. 3. ed. São Paulo, SP: Abril Cultural, 1983. (Os pensadores, v. 15).
GUSDORF, G. Le Romantisme I, II. Paris: Payot & Rivages, 1993.
JUNG, C. G. A dinâmica do inconsciente. Petrópolis, RJ: Vozes, 1991. (Obras completas de C. G. Jung, v. 8).
JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópo- lis, RJ: Vozes, 2000. (Obras completas de C. G. Jung, v. 9/1).
JUNG, C. G. The visions seminars. Zürich: Spring, 1976. KANT, I. Crítica da razão pura. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 1997.
KIRK, G.; RAVEN, J. Os filósofos pré-socráticos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994.
MURACHCO, G. H. A noção de Théos. Hypnos, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 72-5, 1996b.
MURACHCO, G. H. O conceito de Phýsis em Homero, Heródoto e nos pré-socráticos. Hypnos, v. 1, n. 2, p. 11- 22, 1996a.
PANIKKAR, R. El concepto de naturaleza: análisis histórico y metafísico de un concepto. 2. ed Madrid: CSIC, 1972. PLOTINO. Tratados das Eneadas. São Paulo, SP: Polar, 2002.
REALE, G. História da filosofia antiga. São Paulo, SP: Loyola, 1994.
SCHUNBACK, M. S. C. O começo de Deus. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
UNGER, M. N. Pensar o ambiente: bases filosóficas para a educação ambiental. Brasília, DF: Ministério da Educação/Unesco, 2006. (Coleção Educaçã para todos). Disponível em: . Acesso em: 25 jul. 2017.
VERNANT, J.-P. Mito e pensamento entre os gregos. São Paulo, SP: Difusão Europeia do Livro, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.