“Room”: forging symbols from the primal relationship according to the Erich Neumann’s Theory

Authors

  • Paulo Henrique Nogueira Lima
  • Thais Cristina Rades Centro Universitário São Camilo

Keywords:

Primal relationship, child development, analytical psychology

Abstract

This essay suggests the symbolic analysis of the cinematographic work “Room”, as an allegory to explain the primal relationship between mother and baby, described by Neumann. Features of this novel - as the child’s unconsciousness of the external world and the confinement in which his world is circumscribed, similar to a psychic uterus of this phase - led us to the conclusion that “Room” can be considered an excellent symbolic nominee of this theory, as much by its visual and linguistic aspects as by the chronological development.

Author Biographies

Paulo Henrique Nogueira Lima

Graduando em psicologia Centro Universitário São Camilo.

Thais Cristina Rades, Centro Universitário São Camilo

Psicóloga Clínica. Doutoranda em Psicologia da Educação pela PUC- SP. Professora do curso de graduação em Psicologia do Centro Universitário São Camilo.

References

DONOGHUE, E. O quarto. 6. ed. Campinas, SP: Verus, 2016.

JUNG, C. G. A energia psíquica. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. (Obras completas de C. G. Jung, v. 8/1).

JUNG, C. G. (Org.). O homem e seus símbolos. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 2008.

JUNG, C. G. Psicologia e religião. 9. ed.Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. (Obras completas de C. G. Jung, v.11/1).

JUNG, C. G. Sobre sentimentos e a sombra. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

NEUMANN, E. A criança. 10. ed. São Paulo, SP: Cultrix, 1995.

NEUMANN, E. História da origem da consciência. 14. ed. São Paulo, SP: Cultrix, 2013.

O QUARTO de Jack. Direção: Lenny Abrahamson. Roteiro: E. Donoghue. Los Angeles: Universal Pictures, 2015. (117 minutos), son., color., 35 mm.

Published

2017-07-11

How to Cite

Lima, P. H. N., & Rades, T. C. (2017). “Room”: forging symbols from the primal relationship according to the Erich Neumann’s Theory. Junguiana, 35(2), 37–46. Retrieved from https://junguiana.sbpa.org.br/revista/article/view/252

Issue

Section

Articles