Contributions of animals in the clinic: a study in analytical psychology

Authors

  • Heloísa Kuhnen Ferreira de Carvalho Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Paula Pinheiro Varela Guimarães Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Marisa Vicente Catta-Preta Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.70435/junguiana.v41i3.57

Keywords:

animals, analytical psychology, clinical psychology

Abstract

The present work seeks to understand the presence of animals in clinical practices as collaborators in the psychotherapeutic process of patients. The bibliographical survey indicated that animals help to establish the bond between patient and psychologist, especially in the case of children. In order to achieve the proposed objective, semi-directed interviews were conducted with five psychologists who work in private practice with the presence of animals, online or in person, from the perspective of analytical psychology. The interviews were analyzed based on the same approach and the results obtained showed that the presence of animals promotes: changes in the therapeutic space, bonding relationship between patient and therapist and creation of emotional support during the sessions, both for psychologists and patients. Thus, the research concluded that animals can be valuable tools to be used in the therapeutic setting.

Author Biographies

Heloísa Kuhnen Ferreira de Carvalho, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestranda em Psicologia Clínica pelo Núcleo de Estudos Junguianos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Paula Pinheiro Varela Guimarães, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Psicologia Clínica pelo Núcleo de Estudos Junguianos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Marisa Vicente Catta-Preta, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Psicologia Clínica pelo Núcleo de Estudos Junguianos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

ABRAMS, L. My dog is my co-therapist. Reflections: Narratives of Professional Helping, Cleveland, v. 15, n. 1, p. 52-58, jan./mar. 2008.

BACHMANN, H. O animal como símbolo nos sonhos, mitos e contos de fadas. Petrópolis: Vozes, 2016.

BALIEIRO, C. et al. A imagem arquetípica do psicopompo nas representações de Exu, Ganesha, Hermes e Toth. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 41, n. 2, p. 295-311, 2015.

BROUSSELLE, A. Mon cothérapeute chat. Topique, Paris, v. 1, n. 142, 103-6, 2018. https://doi.org/10.3917/top.142.0103

CHOUINARD, E. Psychothérapie à médiation animale. Le Journal des Psycologues, Paris, n. 385, p. 38-44, 2021. https://doi.org/10.3917/jdp.385.0038

CIRULLI, F.et al. Animal-assisted interventions as innovativetools for mental health. Annali dell’Istituto Superiore di Sanità, Roma, v. 47, n. 4, p. 341-8, 2011.

CONRATH, P.; OUAZZANI, M. L’animal et le soin psychique: un objet thérapeutique vivant. Le Journal des Psycologues, Paris, n. 385, 12-12, 2021.

https://doi.org/10.3917/jdp.385.0012

FORDHAM, M. A criança como indivíduo. Cultrix: São Paulo,2002.

HANNAH, B. Jung: vida e obra: uma memória biográfica por Barbara Hannah. Petrópolis: Vozes, 2022.

IMBER-BLACK, E. Snuggles, my cotherapist, and other animal tales in life and therapy. Family Process, v. 48, n. 4, 459-61, dez. 2009.

JUNG, C. G. A natureza da psique. Petrópolis: Vozes, 2000. (Obras Completas de C. G. Jung vol. 8/2).

______. A vida simbólica. Petrópolis: Vozes, 1998. (Obras Completas de C. G. Jung vol. 8/1).

______. Cartas de C. G. Jung volume I: 1906-1945. Petrópolis: Vozes, 2018.

______. Seminários sobre psicologia analítica. Petrópolis: Vozes, 2014.

LARSON, G. et al. Rethinking dog domestication by integrating genetics, archeology, and biogeography. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Washington, v. 109, n. 23, p. 8878-83, maio 2012. https://doi.org/10.1073/pnas.1203005109

OLIVEIRA, S. Sobre homens e cães: um estudo antropológico sobre afetividade, consumo e distinção. 2006. 143 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Antropologia) — Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2006.

PEREIRA, M. J. F.; PEREIRA, L.; FERREIRA, M. L. Os benefícios da terapia assistida por animais: uma revisão bibliográfica. Saúde Coletiva, São Paulo, v. 4, n. 14, p. 62-6, abr./maio 2007.

RAMOS, D. et al. Os animais e a psique: baleia, carneiro, cavalo, elefante, lobo, onça, urso volume 1. São Paulo: Summus, 2005.

RENARD, D. Phèdre, cothérapeute à longues oreilles. Cahiers Jungiens de Psychanalyse, Paris, v. 152, n. 2, p. 31-45, 2020. https://doi.org/10.3917/cjung.152.0033

SAVALI, C.; ALBUQUERQUE, N. (Org.). Cognição e comportamento de cães: a ciência do nosso melhor amigo. São Paulo: Edicon, 2017.

SCHNEIDER, M.; HARLEY, L. How dogs influence the evaluation of psychotherapists. Anthrozoös, Philadelphia, v. 19, n. 2, 128-42, 2006. https://doi.org/10.2752/089279306785593784

SILVEIRA, N. Imagens do inconsciente. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2019.

______. Gatos, a emoção de lidar. Rio de Janeiro: Leo Cristiano, 1998.

VON FRANZ, M. L. A interpretação dos contos de fada. Petrópolis: Vozes, 2020.

______. O gato: um conto da redenção feminina. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2003.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de janeiro: Imago, 1975.

Published

2024-08-26

How to Cite

Carvalho, H. K. F. de, Guimarães, P. P. V., & Catta-Preta, M. V. (2024). Contributions of animals in the clinic: a study in analytical psychology. JUNGUIANA , 41(3), 67–78. https://doi.org/10.70435/junguiana.v41i3.57